WATERVALLEN OP LESVOS (LESBOS)

Dankzij het bergachtige karakter van een groot deel van het eiland zijn er op Lesvos ook een aantal watervallen terug te vinden. Het meest aangewezen is deze te bezoeken in het voorjaar. Vanaf juni beginnen er reeds een deel droog te staan of hebben ze een sterk verminderde wateractiviteit. De meeste foto's die u op het web of social media kan terug vinden met rijkelijk stromend water zijn gemaakt in de winterperiode, buiten het toeristische seizoen. Mijn foto's zijn gemaakt tussen mei en september zodat ze u een realistisch beeld bieden van wat u zelf kan verwachten.

Hierbij alvast een "Tip voor een Trip" naar 3 watervallen "Mankasta, Pessa Springs en Vathilimno"

ΚΑΤΑΡΡΆΚΤΗΣ ΜΑΝ ΚΆΤΣΑ

De Waterval bevindt zich op een 35Km van Molyvos. Vanuit Mandamados is het slechts een 10 tal minuten rijden naar de parking van het vertrekpunt voor een wandeling naar deze waterval. Op hoofdweg van Mandamados naar Mitilini staan bordjes die aangeven welke zandweg U in moet. Komt u van Mandamados dan staat het rechts, vanuit Mitilini staat het links

Tijdens de winterperiode van 2023 - 2024 werden de nodige investeringen uitgevoerd om uw bezoek gemakkelijker te maken. De parking werd vergroot, nieuwe wegwijzers, nieuwe  picknick bank en er werd een houten reling geplaatst op de route van de afdaling naar de waterval. Onze foto's dateren nog van voor deze aanpassingen.

Mankasta Lesbos Griekenland Road Sign 2
Vanuit MANDAMANDOS
Vanuit MITILINI

Man Kasta Watervallen Lesbos

Op de startplaats van de wandeling is er voldoende ruimte om  je wagen te parkeren

Via het poortje komt u op een wandelweg die u tot bij de waterval zal brengen.

De wandeling is het eerste deel vrij vlak maar degelijk schoeisel is wel aan te raden.

Man Kasta Watervallen Lesbos

In het Grieks wordt je op diverse plaatsen de weg gewezen

wie de richtingsaanwijzers vooral rechts aanhoudt zal uitkomen aan een plateau bovenaan de waterval

van tussen de rotsen kan je proberen een glimp op te vangen van de waterval.

Wie avontuurlijk genoeg is aangelegd kan een afdaling maken naar de waterval en genieten van de fraaie omliggende natuur.

Tijdens ons bezoek van einde mei, waren we spijtig genoeg reeds te laat om de waterval in actie te kunnen ontdekken.

tijdens je auto rit kom je ook nog dit mooie brugje tegen.

PESSA SPRINGS

Pessa Springs Watervallen Lesbos

Pessa Springs is gelegen op een 42Km van Molyvos op de weg naar Polichnitos

Een mooie wandeling doorheen de bossen brengt je naar het uitzicht punt van de waterval waar je ook de baai van Kalonni zal zien liggen

Ook al vermeldt het bord Small Waterfalls, hebben ze reeds een behoorlijk grote, je kan verder afdalen naar beneden en een wandeling maken doorheen de vallei.

Pessa Springs Watervallen Lesbos

VATHILIMnO WATERVAL

Deze unieke plaats staat bij menig Lesvos fan op zijn bucketlist. Ook wij zijn er pas in september 2023 in geslaagd deze unieke plaats te bezoeken. Vanuit Molyvos gaat het richting Vatoussa (31Km), daar dien je de afslag te nemen naar Chidira. Je passeert eerst nog doorheen het kleine dorpje Revna, waarna je een keuze zal moeten maken. Je gaat rechtdoor richting Chidira of je neemt links de weg naar Pterounta. Wij verkozen rechtdoor richting Chidira, tijdens je rit zal je in een bocht het bord met verwijzing naar de waterval tegenkomen. Vlak na de bocht is er iets verderop aan je rechterkant parkeermogelijkheid in de berm. Een klein wandelpad langsheen een riviertje brengt je richting de waterval. Er komt wat klimmen en klauteren aan te pas, maar het is meer dan de moeite waard.

Vathilimo Waterfall road sign
Vathilimo Waterfall wandelpad

Na een wandeling van 300 Griekse meters kom je na een korte klim een splitsing tegen waar je naar links richting vallei dient te gaan, eerst passeer je nog de ruïne van een klein hoeve waarna de waterval zich voor u bevindt.

Vathilimo Waterfall
Vathilimno Waterfall Lesvos Greece

Ook vanuit het dorp Pterounta kan je naar de waterval wandelen, je komt dan toe bovenaan ipv onderaan zoals wij dit gedaan hebben. In het dorp ga je een een richtingswijzer terugvinden.

Ook het dorp Pterounta is je bezoek wel waard. In de enige lokale Taverna "Lenas" kan je terecht voor een drankje en maaltijd. Het dorp is tevens bekend voor zijn traditionele bouwstijl met stenen die bestaan uit een samengeperst materiaal dat eigen is aan de omgeving. De uitbaatster van de Taverna geeft er u graag alle info over. Deze dame heeft tevens een aantal jaar in Brussel (België) gewoond.